2012-09-25

Dags Att Reformera Nybro Bostad!

publicerad 2012-09-24

 ”Under mina 20+ år i branschen har jag aldrig hört talas om något liknande.” Fastighetsjurist,
Sthlm.

Vad är det för en kultur som råder på NBAB som möjliggör detta förfarande?

Vi kommer till NBAB för att kvittera ut nycklarna.
Mia vill först fråga besiktningsmannen om uppgifter i besiktningsprotokollet. Responsen:

”Vi vill inte veta av dig här! Du kan gå ut härifrån! ”

Varefter han riktar sin ilska även mot mig. Med hårda ord och ett grepp om min axel får jag
en knuff i riktning mot ytterdörren. Vi lämnar chockerade lokalen, utan nycklar.

Besiktningsmannen (B) har några dagar innan, i aggressiv ton per telefon, framlagt att Mias
flytt är framskjuten två veckor pga. mattbyten i badrum och kök. Han vägrar trots upprepade
frågor att tala om vad felet med mattorna är utan upprepar bara: Jag har dömt ut det!
Varför vill han inte svara på en enkel fråga?

Alternativt ska Mia omedelbart komma ner till kontoret och skriva på att hon tar lägenheten
som den är, utan att först få se den, varefter man inte vill veta av något gnäll.
Samtalet blivit så obehagligt att Mia ber att få ta detta vid ett senare tillfälle, varpå B lägger på luren.

Mia ber mig om hjälp. På kontoret är B lika ovillig att svara på frågor, varför jag istället
vänder mig till vd:n, som säger att han inget vet om det hela. Jag klargör att Mia inte skriver
på något i blindo, i sak diskuteras enbart badrumsgolvet. Nästa dag får jag besked att felet
var estetiskt och ett OK till nyckeluthämtning 31/8. Vd:n lämnar utöver detta ingen annan
information.

Så kommer vi då till NBAB för att kvittera ut nycklarna. Döm om vår förvåning när vi i
protokollet nu läser att Mia skulle ha godkänt att INTE byta 4 mattor, wc-stol, badkar, tapet,
ommålning. Hon har inte ens blivit informerad om merparten av detta. Vad är det som pågår
egentligen?


Vi återkommer senare när B ska finnas på plats för att få klarhet i frågan och kvittera ut
nycklarna. Vi ber först om en kopia på protokollet men nekas. När Mia påbörjar en fråga om
uppgifterna i protokollet, så blir vi bryskt avhysta från NBAB:s kontor.

Bör inte förmåga att föra en dialog och villighet att svara på frågor vara självklara
färdigheter som krävs av den som anställs till NBAB?


Fredag eftermiddag har jag ett samtal med vd:n. Då känner han redan till att B varit
handgriplig. Han påstår nämligen att B bara skulle ha ”snuddat” vid mig. Om så verkligen
vore fallet, varför skulle B ens ha diskuterat saken med vd:n?


Vd:n påstår nu dessutom att han skulle ha nämnt hallgolvet vid vårt första samtal. Kände han
till innehållet i protokollet redan då, trots att han påstod motsatsen? Fanns det här en dold
agenda?


Vidare påstår vd:n att jag skulle ha åtagit mig att kostnadsfritt lösa alla framtida problem i
Mias lägenhet. Detta är ju absurt! När blev JAG underhållsansvarig för NBAB:s räkning?

Här står vi då med en flytt omintetgjord av NBAB. Släpet betalt, flytthjälp ordnad mm. till
ingen nytta. Och vd:n konstaterar bara kallt: ”Jamen hon sitter ju inte i sjön, hon kan väl
stanna kvar i sin nuvarande lägenhet”.

En lägenhet med obehagliga lukter, varför Mia ville flytta. NBAB har fått ett omfattande
underlag om detta. Då flytten saboterats av NBAB och Mias fokus nu är tak över huvudet,
stannar hon kvar i sin gamla lägenhet.


En ursäkt har tillbakavisats ”å det bestämdaste” från vd:n.

Flera utsagor om oegentligheter från NBAB har kommit mig tillhanda den senaste tiden.
Då dessa personers agerande har en avgörande inverkan på människors välbefinnande
vänder jag nu frågan åt politiskt håll.


Har man klargjort för NBAB:s ledning deras roll? Eller ingår numera trakasserier mot
hyresgäster och kommuninvånare? Hur påverkar NBAB:s agerande Vision 2030 – målet att
öka antalet invånare till 25 000 eller har visionen drastiskt förändrats?


Fortsättningsvis förväntas ett anständigt bemötande från NBAB!

Mikael Jörgenstam
Ordf. Sund Framtid

2 kommentarer:

  1. Kim Edsenius2012-10-05 01:15

    Mkt trevligt(?)att läsa. Skönt att NBAB blir tagna i örat av någon med koll. Mindre skönt att tänka sig hur många som blir behandlade på detta avskyvärda sätt utan att ha en fastighetsjurist med sig.

    SvaraRadera
  2. Jo det är oerhört med alla dessa personliga erfarenheter vi fått tagit del av den senaste tiden. Östran gjorde ett bra upplägg av denna insändare i dagens Nybrodel och vi är mycket tacksamma för den publicitet som erbjuds för att skina ett ljus på så "mörka" handlingar i vår kommun.

    Trots allt, det är ju kommuninvånarna som är ägare av de kommunala bolagen, däribland NBAB. Jag tror knappast man kan skyla över detta faktum men att man från politikernas håll närmast försvarar dessa personers agerande är ju förvånande.

    Vi kan bara dra våra slutsatser på enklast möjliga sätt, som vanligt, och konstatera att avflyttningen från kommunen säkert kommer att öka med detta sätt att behandla enskilda individer.

    Om andra har bemötts på något sätt opassande, eller har som vi redan belyst, inte fått den service man kan förvänta så tar vi tacksamt emot tips och information för att jobba vidare på denna artikelserie.

    Mikael Jörgenstam
    Ordf.

    SvaraRadera